Als het bedrag niet op je overzicht staat (online of in de app) dan is het bedrag niet echt afgeschreven bij je klant en we zullen proberen uit te leggen wat er precies is gebeurd.
Reservering op bankafschrift
Het kan voorkomen dat een transactie niet volledig slaagt maar waarbij de transactie wel al door de 1ste fase heen is. In de 2de fase moet, na het aanbieden van de transactie, een bevestiging komen van de issuing bank (bank van de kaarthouder) of de betaling wel of niet geaccepteerd is. Als deze respons uitblijft dan staat deze transactie wel al `gereserveerd’ voor uitbetaling en is dit ook zichtbaar op het bankafschrift van de kaarthouder. Dit kan o.a. voorkomen bij het tijdelijk wegvallen van de communicatie van de betaalautomaat door een haperende internetverbinding of als de kaart te vroeg uit de pinreader wordt getrokken.
Correctie door banken
Doordat er geen bevestiging/respons komt van de bank van de kaarthouder, wordt deze transactie na ca 7-10 dagen vrijgegeven en dus niet definitief van de rekening van de kaarthouder afgehaald en verdwijnt dan ook van het rekening overzicht.
Het verwarrende in deze situatie is dat de kaarthouder het `gereserveerde’ bedrag wel op zijn bankafschrift ziet. Deze is in een dergelijk geval dus geen betrouwbaar bewijs.
Reservering valt vanzelf weg
Mocht de transactie niet vanzelf vervallen dat moet de kaarthouder naar zijn bank om het te herstellen. De bank zal bevestigen dat het bedrag niet definitief van de rekening van de kaarthouder wordt ingehouden.
We begrijpen dat dit vervelend is maar gelukkig komt het sporadisch voor. Verder is het belangrijk om de nieuwste versie van de app te hebben geïnstalleerd. Je kan dat nakijken in de App of Playstore en daar de laatste versie downloaden.