Haal meer uit je Chinese klanten met WeChatPay en AliPay
Alipay goed voor je omzet. Ben je actief in de toerisme branche en heb je een toenemende hoeveelheid Chinese klanten? Dan is het verstandig na te denken over hoe je deze klanten beter kan bedienen met AliPay en WeChatPay. Wij weten natuurlijk van alles over betalen en dat is precies een onderwerp waar je de Chinese consument beter mee kan bedienen dan met een creditcard of bankpas.
In China is het namelijk heel normaal om met je telefoon via een QR code van WeChat Pay of AliPay te betalen. In China zijn ze in een periode van 10 jaar van contant geld overgestapt naar mobiel betalen en hebben daarbij de bankpas en creditcard overgeslagen.
Als je Chinezen de mogelijkheid geeft om met WeChatPay en AliPay te betalen dan zal deze klant meer geld bij je gaan besteden. Bijenkorf heeft dat al een tijdje goed begrepen en biedt deze betaalmogelijkheden aan in hun winkels.
Hoe werkt AliPay en WeChat Pay?
Beide betaalmethodes werken met een QR code die je kan aanmaken in je WeChat of AliPay account. De QR kan je dan op je toonbank zetten of laten zien op een scherm van je telefoon kassa of tablet. De Chinese klant scanned de QR en bevestigd het bedrag en betaling en heeft vervolgens betaald. Heel eenvoudig en snel. Jij als verkopen ontvangt een paar dagen later je geld net als bij PinMobile
Hoe regel ik het?
In Nederland kan je deze betaalmethodes regelen bij een paar payment providers waaronder Mollie, Pay, MultiSafePay en Adyen.
Wat kost het?
De kosten per transactie varieert van 1,5% – 2,1% van het transactiebedrag en dat is in vergelijking met het accepteren van een Chinese creditcard of bankpas in de meeste gevallen goedkoper. Het grootste voordeel van deze betaalmethodes is het gemak van betalen voor je klant waardoor deze meer geld zal uitgeven. Jaarlijks bezoeken 20 miljoen Chinezen Europa en ze gebruiken allemaal WeChatPay en/of AliPay. Voor je kaartbetalingen met pinpassen en creditcard ben je het voordeligst uit bij PinMobile.